06.12.2017: "Flamenco-Geschichte - eine moderne Revision"

06.12.2017: "Flamenco-Geschichte - eine moderne Revision"

erstellt am 07. November 2017

Gastvortrag Rolf Bäcker (ESMUC), 14.00 Uhr, Reiterkaserne, Raum 150

Dr. Rolf Bäcker (ESMUC, Barcelona) will be discussing and revising different narratives that have shaped divergent, contemporary conceptions of Flamenco: 

In evoking both positive and negative emotions, Flamenco (music) has become object of diverse appropriation processes that have had an impact on its historiography. Particularly when questioning Flamenco’s origin, subsequent (hypothetical) answers reflect distinct interests of different groups (Spanish, Andalusian, Christian, Jewish, or Communist), each of them claiming this cultural good to be theirs. This presentation is an attempt to clarify the socio-political background and to systematize explanatory models Flamenco narratives are built upon.

 

Bäcker studied Musicology, Romance Studies, and Iberian and Latin American History at the University of Cologne, Germany, where he obtained a PhD in Musicology with a thesis about "The Guitar as a Symbol: Meaning and Change within Spain's cultural memory from the Middle Ages to the end of the Siglo de Oro". He received fellowships from the Instituto Camões, the UOC (Open University of Catalonia) and the DAAD (German Academic Interchange Service). He currently works as a full professor at the ESMUC and is a member of several (ethno-)musicological societies, among them the Society of Ethnomusicology. His academic activity, which constantly crosses the boundaries between historical musicology and ethnomusicology, is complemented by practical activity as a guitar teacher at the Municipal Music School in Centelles, where he teaches classical, flamenco, acoustic and electric guitar, electric bass, group playing and modern improvisation.

 

 

Foto_Esmuc_digital_2017JPEG.jpg

 

 

//

 

 

Dr. Rolf Bäcker (ESMUC, Barcelona) wird verschiedene Geschichtsstränge, aus welchen unterschiedliche Konzeptionen von Flamenco resultieren, diskutieren und bearbeiten:

Als eine Musik, die große Emotionen sowohl positiver als auch negativer Art evoziert, ist der Flamenco Objekt vielfältiger Prozesse von Vereinnahmungen, was sich vor allem in seiner Geschichtsschreibung niederschlägt. Insbesondere die Frage nach seinem Ursprung, bzw. die (hypothetischen) Antworten darauf, spiegeln die Interessen verschiedener Gruppen wider, die den Flamenco für sich beanspruchen, seien sie nun Spanier, Andalusier, Christen, Juden oder auch Kommunisten. Dieser Vortrag versucht, die verschiedenen Erklärungsmodelle, denen Flamenco-Geschichten zugrundeliegen, zu systematisieren und vor ihrem soziopolitischen Hintergrund verständlich zu machen.

 

Bäcker studierte Musikwissenschaft, Romanistik, und Iberischer und Lateinamerikanische Geschichte an der Universität zu Köln, wo er seinen Doktorratsstudium mit der Dissertation über „The Guitar as a Symbol: Meaning and Change within Spain's cultural memory from the Middle Ages to the end of the Siglo de Oro" erfolgreich abschloss. Er erhielt Stipendien des Instituto Camões, der Universitat Oberta de Catalunya, und des Deutschen Akademischen Austauschdienstes. Derzeit arbeitet Bäcker als Professor an der ESMUC in Barcelona und ist Mitglied unterschiedlicher (ethno-)musikologischer Gesellschaften, wie beispielsweise der Society of Ethnomusicology. Seine wissenschaftliche Aktivitäten, in welcher die Grenzen zwischen Historischer Musikwissenschaft und Ethnomusikologie verschmelzen, wird durch seine künstlerisch-praktische Tätigkeit als Gitarrenlehrer in Klassik, Flamenco, Akustischer und E-Gitarre, E-Bass, Ensemblespiel und moderner Improvisation, ergänzt. 



    Kommentare:

    Kommentar verfassen:

    * - Pflichtfeld

    *

    *



    *
    *


    Weitere Artikel:

    24.10.2018

    08.11.2018: "'Brauntöne' - Rechtsrock in Österreich"

    Guest lecture by Thomas Rammerstorfer


    11.09.2018

    05.12.2018: "Migrations of Gesture and Music: Dance Traditions through Times, Cultures and Ethnicities"

    Guest lecture by Ann David (University of Roehampton, London)


    16.08.2018

    04.-05.10.2018: Symposium "African Musics in Europe: global trends, national specificities"

    Reiterkaserne, Seminar Room 150


    08.08.2018

    24.10.2018: "Textualising Music and Identity: Positioning of the author as floating and empty" [LECTURE CANCELLED]

    Guest lecture by Johan Othman (Malaysia)


    08.08.2018

    24.10.2018: "Engaged Activist Research: Dialogical Interventions Towards Revitalizing the Glove Puppet Theatre in Penang, Malaysia."

    Guest lecture by Tan Sooi-Beng (Malaysia)


    08.08.2018

    Dr. Sarah Weiss

    New staff member at the Institute for Ethnomusicology


    08.08.2018

    Congratulations, Kurt Schatz!

    We are very proud of our student Kurt Schatz who recently won the Student Lightning Paper Prize at...


    20.06.2018

    19.06.2018: Semester Closing Evening

    18.30 Uhr, Reiterkaserne


    20.06.2018

    18.06.2018: "The Politics and Aesthetics of Musical Heritage"

    Guest lecture by Salwa El-Shawan Castelo-Branco (INET Lisboa)


    06.06.2018

    08.-17.06.2018: "Indonesia #BronzeBambooBeats"

    International Gamelan Music Festival Munich


    06.06.2018

    14.06.2018: "Rudra Vina Lecture Demo – Geschichte und Performancepraxis des ältesten Melodieinstruments der nordindischen klassischen Musik"

    Concert&Talk by Carsten Wicke (Kolkata)


    06.06.2018

    13.06.2018: "Nordindische klassische Musik in der Gegenwart – von den Tempeln und Königshöfen auf die Konzertbühne, ins Radio und weiter zu YouTube"

    Guest lecture by Carsten Wicke (Kolkata)


    06.06.2018

    11.06.2018: "Toward a Dialogic Approach in (Ethno)musicology"

    Guest lecture by Ignazio Macchiarella (University of Cagliari)


    30.05.2018

    04.06.2018: "Postcolonial Theory and Ethnomusicology: Ambivalence and Mimicry, from Discourse to Performance"

    Guest lecture by Thomas Solomon (University of Bergen)


    16.05.2018

    28.05.2018: "Musik im Paläolithikum. Basis einer interdisziplinären Studie zwischen kognitiver Musikarchäologie und experimenteller Archäologie"

    Guest lecture by Raymond Ammann and Michael Praxmarer (Luzern/Innsbruck)


    16.05.2018

    15./16.05.2018: "Sounds of..."

    Konzertanter Einblick in die diversen musikalischen Welten der kug-Studierenden


    09.05.2018

    14.05.2018: "Mainstream Popular Music as a Challenge to Contemporary Gender Studies"

    Guest lecture by Sílvia Martínez (ESMUC Barcelona)


    02.05.2018

    07.05.2018: "Ethnomusicologists in the Marketplace"

    Guest lecture by Naila Ceribašić (IEF Zagreb)


    17.04.2018

    25.04.2018: "The Anthropocene and Indigenous Ontologies in Southeast Asian Performing Arts"

    Guest lecture by Made Mantle Hood (Universiti Putra Malaysia)


    17.04.2018

    23.04.2018: "Problems in the Field - über mediales Apriori, indigene Musik und die Verhandlung von Authentizität in der ethnomusikologischen Praxis"

    Guest lecture by Julio Mendívil (Universität Wien)